Een nieuw tijdperk breekt aan bij Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn. Vanaf 1 juli wordt topman Dick Boer opgevolgd door Frans Muller.

Al langer werd er in de media gespeculeerd over het vertrek van Boer bij het Nederlands-Belgische supermarktconcern. Al sinds de fusie tussen Ahold en Delhaize is hij topman, met Muller als nummer twee. Laatstgenoemde schuift dus een plaatsje op.

Hoewel Boer nog tot medio 2019 betrokken blijft bij het bedrijf als adviseur, heeft Muller nu vrij spel. De grote vraag is: wat gaat hij doen?

Business Insider vroeg retailexpert Cor Molenaar naar wat volgens hem de grootste uitdagingen zijn voor de nieuwe topman. Waar moeten zijn prioriteiten liggen?


1. Nieuwe technologieën

(Zo ziet de supermarkt van de toekomst er volgens Amazon uit.)

"Een eerste uitdaging is technologie op een goede manier te integreren in het businessmodel van Ahold", zegt Molenaar. "Je ziet nu al dat ze testen met kassaloze winkels (waar je betaalt door een soort ov-chipkaart tegen het prijskaartje te houden, red.), maar ze moeten véél verder gaan om op de toekomst voorbereid te zijn."

Als voorbeelden geeft hij gezichtsherkenning of automatische betalingen: "Het zou me niets verbazen als Ahold een banklicentie aanvraagt, met dit soort zaken is Amazon ook bezig." Het Amerikaanse bedrijf van Jeff Bezos denkt op dit moment na over het aanbieden van betaalrekeningen aan zijn klanten.

Een groot voordeel van dergelijke rekeningen is dat Amazon zo minder kwijt is aan bankkosten. De financiële wereld kijkt ondertussen met argusogen naar techbedrijven als Facebook, Apple en Google die hier mogelijk ook mee bezig zijn.

Het internet der dingen gaat overigens ook een enorme rol spelen, aldus de expert, ook in hoe we boodschappen doen. "We scannen onze boodschappen straks niet meer, doordat ze een chip hebben worden ze automatisch gescand als je de winkel uitloopt."

Molenaar: "De vraag die Ahold zichzelf moet stellen bij alle nieuwe technologieën die op de markt komen: is het relevant voor onze klanten? Daarin moet niet kostenbesparing de hoofdrol spelen, maar klantbinding en klantkennis."

Lees ook: Deze online diamantenverkoper die veel scherpere prijzen heeft dan Cartier en Tiffany & Co., vertelt hoe digitale merken klassieke spelers aftroeven


2. Een mogelijke samenwerking met Amazon

Dave Smith/Tech Insider

"Wat wordt het antwoord van Ahold op Amazon als het gaat om spraakbesturing?", vraagt Molenaar zich hardop af.

"Amazon heeft natuurlijk Alexa, waarmee Amerikaanse klanten hun boodschappen kunnen doorgeven wanneer ze iets nodig hebben. Daar hoeven ze hun computer niet meer voor open te klappen. Echt een disruptief concept. Komt Amazon voor een samenwerking naar Nederland en gaan ze met Jumbo in zee, dan komt Ahold daar niet meer bij. Gaan ze met Ahold in zee, dan is Jumbo te laat."

Ahold Delhaize kan zelf met hardware aan de slag gaan, maar het is veel logischer om bij het concept van Amazon aan te haken volgens de retaildeskundige. "Dat deden Morrisons in Groot-Brittannië en Super U in Frankrijk ook al." In beide gevallen gaat het om bestaande supermarkten, op zoek naar een nieuwe impuls.

Molenaar: "Wetende dat dit de toekomst is, welke rol gaat Ahold spelen?"


3. Thuisbezorging en concurrentie van Picnic

2015-08-05 11:55:21 AMERSFOORT - Een medewerker van de online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant. Het nieuwe supermarktbedrijf heeft een manier van bezorgen ontwikkeld waardoor tussenschakels worden vermeden om de kosten laag te houden. Zo opent Picnic de aanval op gevestigde supermarten als Albert Heijn en Jumbo. Het gaat nu nog om een pilot. ANP PIROSCHKA VAN DE WOUW

"Hoe ga je om met thuisbezorging? Picnic wint heel snel marktaandeel", waarschuwt Molenaar. De online supermarkt betreedt zachtjesaan de Duitse markt en bezorgt in Nederland inmiddels in 37 steden. Volgens topman Michiel Muller in Trouw (€) is Picnic per stad gemiddeld na zes maanden winstgevend en draait het bedrijf een omzet van 100 miljoen euro.

Molenaar: "Albert Heijn is nu al twintig jaar bezig met thuisbezorging (sinds 1987/1988, destijds onder de naam James Telesuper, red.), maar heeft het tot vandaag nooit écht tot een succes gemaakt. De vraag is hoe ze hier in de toekomst mee omgaan. Het is altijd een ondersteuning van de fysieke winkel geweest, maar kunnen - en willen - ze er eventueel een nieuw businessmodel van maken?"

Ahold zou natuurlijk Picnic over kunnen nemen. Molenaar: "Picnic wordt sowieso een keer overgenomen, het is opgericht door een groep serial entrepreneurs. De vraag is alleen aan wie wordt het verkocht. Ahold? Jumbo? Een buitenlandse partij? Amazon?"


4. Nieuwe businessmodellen

2017-12-20 14:58:12 ZAANDAM - Albert Heijn is begonnen met een proef in een van zijn AH to go-winkels met kassaloos winkelen. De supermarktketen maakte het eerder al mogelijk zelf af te rekenen in sommige winkels en denkt door klanten de kassa ook over te laten slaan winkelen nog sneller te maken. ANP LEX VAN LIESHOUT

De afgelopen jaren werden we overladen met foodboxen en dus kon Albert Heijn niet achterblijven met zijn Allerhandebox. Molenaar: "Het draait allemaal om alternatieve concepten om levensmiddelen te verkopen." Of het nu gaat om Picnic, HelloFresh of Jumbo, allemaal halen ze een stukje omzet weg bij Ahold Delhaize.

De nieuwe topman moet dus kritisch naar het businessmodel kijken, tipt de retaildeskundige. "Ze hebben een uiterst efficiënt supplymodel, de marges zijn echt heel klein. Muller zal zichzelf af moeten vragen: 'Is dit het beste verdienmodel voor de toekomst?'"

Bij bedrijven als Amazon zijn diensten voor trouwe klanten, zoals Prime, de grote verdieners, niet de winkels. Molenaar: "Als je je alleen richt op de verkoop van goederen, moet je steeds lagere prijzen hanteren en worden je marges ook kleiner. De uitdaging voor Muller ligt in hoe Ahold Delhaize weer op een andere manier geld kan gaan vragen."

LEES OOK: Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic echt? We deden de test